Utseende - vad har en författare för ansvar?

 


Kan vi beskriva utseende utan att det blir nedsättande?

Jag läser en bok just nu där jag börjat reagera på hur författaren beskriver bikaraktärer som är med i berättelsen. "Hon skyndade ut ur butiken så fort hennes knubbiga små ben bar henne" och "Glasögonen hade börjat glida ner på hans plufsiga rödmosiga näsa". 

Visst behöver man ha beskrivningar av hur folk ser ut kanske för att ge läsaren en bild i huvudet och karaktärerna mer personlighet men går det inte att göra det utan att använda nedsättande ord? Vilket ansvar har nutida författare för att inte spä på och normalisera den utseendehets som finns i samhället?

Just i de fall jag reagerat på i boken så tror jag faktiskt inte att det hade spelat någon roll om de beskrivande och i detta fall negativa orden hade utelämnats. Författaren hade redan beskrivit att kvinnan det gällde i första meningen var lite bastant. Nu blir det istället ett irritationsmoment hos mig. 

Detta är dessutom en feel-good, varför det kanske känns ännu mindre passande. Visst, författaren kanske inte är någon av de mest lysande stjärnorna men det här tror jag behöver handla om hur kompetent författaren är utan snarare hur sympatisk och medmänsklig personen är. Jo jag kommer fortsätta läsa den, dels för att jag ändå tycker att den är rätt mysig men också för att se om jag har överreagerat eller det fortsätter på samma sätt. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jämtlandstriangeln september 2023

Första Advent 2022

Känslan av nypistat